Områden som drar fördel av vertikal urbanisering

Vertikal urbanisering, processen att bygga uppåt i motsats till utåt för att spara utrymme, blir ett populärt sätt att hantera jordens växande befolkning och begränsade områden att bygga på.

Vissa platser runt om i världen har redan omfamnat vertikal urbanisering i stadens arkitektur. Vertikal urbanisering fortsätter att växa, här är några platser som bemästrar detta i sina städer.

Kina

Med en befolkning på 1485 miljarder är det kanske ingen överraskning att Kina har antagit ett aggressivt förhållningssätt att förvalta sina ständigt växande städer. Landet har nu över 160 städer med en befolkning på över 1 miljon invånare. För att hantera den snabba tillväxten har många av städerna valt vertikal urbanisering för att motverka problemet.

Effekterna av vertikal urbanisering i Kina är inte exakt svåra att upptäcka heller. Över 1500 byggnader i städerna är över 150 meter höga och 26 av dem är skyskrapor. Den mest populära byggnaden som bidrar till den vertikala urbaniseringen i Kina är varken en skyskrapa eller en byggnad i konventionell mening.

Arkitekter har kommit att kalla Shanghai Tower för en "vertikal stad" - en spiralformad kombination av bostäder, butiker och gallerier som staplas ovanpå varandra för att spara utrymme. Detta område knyts samman med ”sky gardens”, gröna trädgårdar uppe i luften för avkoppling.

Men det slutar inte där. Nästa steg är för vad Antony Wood, chefen för Tall Buildings och Urban Habitat i Shanghai, kallar "hållbar vertikal urbanism". Tanken är att länka samman många höga byggnader med broar och torg, vilket i huvudsak eliminerar behovet av att återvända till marken för att komma åt en annan byggnad. 

Singapore

Med en storlek på endast 730 km² är Singapore ett land som har en begränsad förmåga att bygga utåt, vilket innebär att man i stället fokuserar på att bygga uppåt.

Höga byggnader är vanliga i städerna, men om du kollar lite närmre finns det också innovation, ett exempel för det är Sky Habitat. Det är ett mycket stort flerfamiljshus men det finns också så mycket mer. Den unika byggnaden är också hem till ett köpcentrum, bio, restauranger och till och med en skola.

Indien

Indiens arkitektur varierar mycket beroende på vilken del av landet du besöker. Huvudstaden New Delhi har ett primärt fokus på horisontell urbanisering, men reser du västerut till New Mumbai kommer du att börja se vertikal urbanisering i sin fulla effekt.

Det gagnar dock inte alltid alla. Utvecklingen av hus i Indien har inte alltid kunnat hålla koll på den växande befolkningen, vilket har lett till utvecklingen av slumområden på platser som Calcutta, Mumbai och Chennai. Dessa områden med billiga och små bostäder är mardrömmen för vertikal urbanisering.

Lyckligtvis finns det några områden i Indien som ser mer positivt på att skapa vertikal urbanisering. I västra Indien i staden Lavasa skapas en mikrostad med fokus på att bygga uppåt, inte utåt.

"Mikrostaden" kommer att erbjuda bostäder för mer än 200 000 personer. I kombination med detta kommer också det att finnas affärsfaciliteter med gröna parker som ett försök att få människor och arbetsliv närmare och mer tillgängligt för alla.

Denna tillväxt kräver emellertid ett fokus på hissar och rulltrappor för att komma runt. Lyckligtvis för Indien som har för närvarande världens näst största hiss- och rulltrappsmarknad, bredvid Kina.

New York

Att vara så nära havet betyder att staten New York i USA har begränsat utrymme för att expandera utåt. Titta på stadens horisont, det är tydligt att staden är välanpassad till vertikal urbanisering - men om man tittar närmare är det mycket mer framträdande på vissa områden än andra.

New York City har som helhet endast 180 personer per hektar. Detta beror på att i de mycket uppbyggda områdena finns det också många landsbygdsområden.

Men de delar av staden som har införlivat vertikal urbanisering har gjort det i full kraft. I jämförelse är området Manhattan på egen hand hem för 4 250 personer per hektar. Förflyttning ses som nödvändigt av många, befolkningen i New York förväntas växa med en miljon till år 2040.

Det är därför företag som Metropolis har börjat leta efter nya stadsbyggnadsidéer, till exempel genom sin "Living Cities"-tävling. Den vinnande byggnaden som kallas Urban Alloy, skapades av Chad Kellogg, Matthew Bowles och Nina Mahjoub från AMLGM. Den har en unik design integrerad i tågnätet för städer som förvandlar stadens centrum till ett nav som kan rymma tusentals människor.

Denna konstruktion ingår inte ännu i någon konstruktionsfas men det gör framtiden för vertikal urbanisering mer spännande än någonsin.

Port 4 mini

Som en del av denna innovation innebär frågan om hur man rör sig fritt, smart och säkert för de som bor och arbetar i dessa höga miljöer. PORT Technology erbjuder ett revolutionerande sätt att optimera trafikflödet i större byggnader utan att förlora den personliga touchen och smidiga tillträdeskontrollen. Ett sådant system innehåller beröringsfri drift, tillgång via mobiltelefon och förutsägelse av rörelse för att möjliggöra en så smidig och säker resa.

Denna teknik inkluderar avancerad hissdestinationskontroll, vilket innebär att endast rätt, auktoriserad person kan komma in på en våning från ett offentligt område, såsom en reception. Boon Edams Lifeline Speedlane Swing speedgate ger den eleganta lösningen för att integrera PORT 4 mini-enheten. Genom entrélösningar som dessa kan arkitekter, utvecklare, säkerhetschef och slutanvändare uppleva verklig innovativ harmoni.

För att få veta mer om vikten och inverkan på tidig hissallokering och effekten av en säker entré i den höga byggnaden idag och imorgon, kontakta våra entréexperter.

© Royal Boon Edam International B.V.