Burj Khalifa – världens högsta byggnad, världens högsta karuselldörrar

Burj Khalifa, eller Burj Dubai som byggnaden ursprungligen kallades, är en legendarisk byggnad som egentligen bara kan beskrivas i superlativ. Med sin 828 meter höga fasad och sina 160 våningsplan har den världsrekord i både höjd och antal våningar. Byggnaden har också världens högsta våningsplan som är i faktiskt bruk, den högsta installationen av en aluminium- och glasfasad, världens högsta nattklubb och restaurang, världens högsta servicehiss och den hiss i världen som färdats längst. Sist, men inte minst, är Burj Khalifa också hem för den högsta karuselldörren i världen.

På mindre än 30 år har Dubai blivit en ledande stad i Mellanöstern som är världskänd för sin arkitektur, byggkonstruktion och ingenjörskonst. Burj Khalifa har blivit till en symbol för denna utveckling. Burj Dubai har även inneburit att världens högsta struktur som har konstruerats av människan återigen återfinns i Mellanöstern, liksom pyramiderna på Gizaplatån för över 4 000 år sedan. 

Internationellt samarbete

Tornet har designats av arkitektfirman Skidmore, Owings and Merril som är kända för att ha designat Willis Tower (tidigare Sears Tower) och nya One World Trade Center i New York. Designen är inspirerad av spindelliljan och består av tre element runt en kolumn i mitten. Elementen slingrar sig sedan uppåt i ett spiralmönster.

Detta var i allra högsta grad ett internationellt projekt, någonting som bäst illustreras av joint venture-samarbetet inom konstruktörsteamet som bestod av Samsung Engineering & Construction från Sydkorea, Besix från Belgien och Arabtec från Förenade Arabemiraten. Konsultfirman Hyder Consulting från Storbritannien ansvarade för byggnadens konstruktionsmässiga stabilitet. Företag från totalt 30 olika länder hjälpte till att göra byggandet av Burj Khalifa möjligt. 

En blåsig utmaning

När man bygger så här höga skyskrapor är vindfaktorn ett problem som måste övervinnas. Om inte åtgärder vidtas kan byggnadens topp börja svaja så mycket i vinden att de som befinner sig inne i den blir sjösjuka. Dessutom har Dubai problem med sandstormar – Shamal – som kan vara i flera dagar. En fasad med så mycket glas som på Burj Khalifa är dessutom svår att skydda mot väder och vind. Designen med tre lober visade sig dock vara räddningen, den spiralbaserade placeringen av våningarna bryter nämligen av vindarna kring byggnaden och strukturen förblir därmed stabil.

Världens högsta karuselldörrar

Designen från Skidmore, Owings and Merril inkluderade ett utsiktsdäck på 124:e våningen med två karuselldörrar i glas. Dessa karuselldörrar på 442 meters höjd skulle bli de högst belägna karuselldörrarna som någonsin installerats i en byggnadsfasad och var tvungen att klara ett vindtryck på minst 3 000 pascal eller F3 på trombskalan. Burj Khalifa behövde två automatiska karuselldörrar med en diameter på 3 000 mm och en totalhöjd på 2 700 mm. Dörrvalvet fick bara vara 300 mm högt med en motor installerad ovanpå. Normalt sett skulle en karuselldörr med dessa specifikationer endast klara ett vindtryck på upp till 689 pascal. Det stod snabbt klart att inte alla leverantörer skulle kunna leverera en entrélösning som uppfyllde dessa krav. 

Att klara utmaningen

Royal Boon Edam var ett av endast två företag som ombads ta fram en lösning och våra ingenjörer antog genast utmaningen. Vi visste att det fanns två huvudsakliga problem att hantera: karuselldörrens välvda väggar måste vara tillräckligt starka för att stå emot vinden och dörren måste monteras tight så att dörrbladen inte släppte in de kraftiga stormvindarna.

Boon Edam samarbetade med Mace, Hyder Consulting, Samsung Engineering and Construction och underleverantören Turner Construction för att ta fram en lösning som uppfyllde alla krav. I processens inledande faser blev det andra företaget som hade valts ut för att lämna in ett anbud för projektet tvungna att hoppa av eftersom de inte kunde få sin design att fungera i de tuffa förhållandena på 124:e våningen. Boon Edam gick hela vägen och lyckades efter diverse vindlasts- och glastester anpassa vår karuselldörr Tourniket så att den klarade den tuffa miljön.

Karuselldörr som kan stå emot en tromb

De förslag vi tog fram var en Tourniket med förstärkta stolpar som var dubbelt så breda och tjocka som på en vanlig karuselldörr. Stolparna monterades med specialbultar under golvet för att skapa en tillräckligt stark struktur. De flesta karuselldörrar installeras ovanpå golvet. Den här monterades dock under det sista betonglagret på utsiktsdäcket. För att garantera stabiliteten byggdes en extra tjock stålram in i konstruktionen. Detta gör att dörrbladen utan problem kan stå emot vindtrycket.

Standardlösningar blir till specialprojekt

Karuselldörrarna för Burj Khalifa var en oerhört stor utmaning. Men med våra ingenjörers erfarenhet och kunskap i kombination med den välbeprövade tekniken i Tourniket kunde hitta en fungerande lösning. Idag används båda karuselldörrarna dagligen som en passage för besökare till Dubais fantastiska utsikt. Glaskonstruktionen matchar utsiktsdäckets moderna fasad och Dubais vackra stadssiluett.

© Royal Boon Edam International B.V.